2014. július 1., kedd

Hogyan tervezzünk évelő virágágyást?

A mostani virágszigeteket nagy tervezgetés előzte meg, de még így is van mit javítani rajta. Elsőként úgy gondoltam, hogy csak gyógy- és fűszernövények lesznek benne, aztán rá kellett jöjjek, hogy ezeket általában akkor kell learatni amikor éppen pompáznak és az első kert állandóan úgy fog kinézni hogy sehogy. Amíg nem volt fű addig nagyon jól esett a szemnek a fekete földben a sok zöld, de most hogy már van fű így túl zöldek lettünk. Idén próbáltam javítani a helyzeten pár egynyári virággal, de nem szeretném ezt a procedúrát rendszeresíteni mert hosszútávon eléggé költséges és időigényes. Bőven elég lesz majd megvenni a virágokat minden évben a teraszra.



Elég sok idő kell egy évelőágyás megtervezéséhez, ezt nem szabad elkapkodni. Hagytam hagy ülepedjen az a sok infó amit elolvastam, többször átnéztem a virágokat, hogy melyek azok amik leginkább tetszenek és tényleg jó-e ahová terveztem, de tavaszig még annyiszor vehetem elő ahányszor akarom.



 Nagyon jó mankóm volt a Botanikaland, nem gabalyodtam be az internet sűrű hálójába azzal, hogy egyszerre 10 oldalt nézek, mert csak úgy tudok elegendő infót összeszedni.


Komoly előtervezés kell ahhoz hogy egy folyton virágzó szépségességet alkossunk meg. 

Legfontosabb, hogy megállapítsuk a beültetni kívánt terület fekvését, a föld minőségét, hogy szélárnyékos-e vagy huzatos a kert. Minden földtípusnak megvan a magához való vadon növő növénye, így ezek alapján is be lehet azonosítani, ha nagyon profik akarunk lenni akkor még egy PH mérővel is nekifuthatunk. Továbbá figyelembe kell venni a virágoknál a színt, hogy mikor virágzik, a virág formáját, a végleges nagyságot, a levélzet formáját, habitusát, mekkora a fény-,  víz- és tápanyagigénye. ÉS végül de nem utolsó sorban, hogy mi az amit a közelünkben be tudunk szerezni. A beszerzési forrás kikutatása és felmérése után pedig próbáljuk meg nem felvásárolni a fél kertészetet :-) Tartsuk magunkat a tervünkhöz, vagy ha valaminek nagyon nem tudunk ellenállni akkor próbáljuk behelyettesíteni valaminek a helyére figyelembe véve az összes adottságát a kiszemelt gyönyörűségnek.

Elsőnek az egymás mellett lévő virágágyásokat szeretném összehangolni. Úgy kezdtem neki, hogy lerajzoltam az ágyásokat egy papírra, bejelöltem és beírtam azokat a növényeket amik maradnak, majd egy másik színű tollal berajzoltam az új virágok helyét. Ez után következett az, hogy beírtam, hova milyen szín kell még, majd beírtam a virágzás ideális idejét.
Csináltam egy táblázatot azokról az évelő virágokról amik nagyon tetszenek, feltüntettem a virágzást, a méretet és a színt, majd szelektáltam és beillesztettem a virágokat a fent leírtak figyelembe vételével.
Próbáltam úgy megoldani, hogy tavasszal és nyáron is mindegyik ágyás színes legyen. Úgy állítottam össze egy-egy ágyást, hogy a tavasszal virágzók kivétel nélkül mind alacsonyak és az ágyások külső szélébe kerültek körbe, a nyáron virágzók pedig magasabbak és középen kaptak helyet.
Elég jó kis házi feladat volt, de megérte megcsinálni annak reményében, hogyha kifejlődnek a megvásárolt esetleg magról felnevelt -nagyon szeretném én nevelni őket, ez már csak a magbeszerzéstől függ- növénykék akkor egy nagyon szép színes előkertünk legyen. 



Egy kis videós segítség a Kertész leszek című angol sorozatból:

2. rész: Egynyári ágyások
8. rész: Évelő ágyások

Közel két év telt el amióta megszületett ez a bejegyzés, azóta állja a helyét és született egy új ötletem is ami ennek a bejegyzésnek a végén olvasható.

Még van pár álomképem:
Variációk az első kert és konyhakert elválasztó kapura, kerítésre:






 
 

A PAD:

 Csinos virág vagy bab, uborka, paradicsom futtató:


 Madáritató:


Beépített ugróiskola a konyhakertbe: gyerek játszik, anya kertészkedik :-)


 Virágsziget, sziklakert helyett:


















 Egyéb kerti gyönyörűségek:



















                                             

 






































2 megjegyzés:

  1. Csodálom azt aki a bemutatott ágyásokak tervezte,ültette.Én azzal küzdök,a virágágyásomból hasonlót varázsoljak.Segitséget keresek mert abszolu amatör vagyok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valahol meglehet nézni a terved és a megvalósítàst?

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...