2014. június 18., szerda

Katicabogár híján

Annyira szép! Már vagy 5 éve nagy kedvenc ez a kép.
Tudtam én, hogy meg lesz a böjtje ennek az enyhe télnek. Még mindig a kert rabja vagyok, végeláthatatlan a munkák vége: vettem még pár virágot... :-), csináltunk hullámvasutat, füvesítettünk, Nagymamámnál voltunk cserkót szedni, kirándultunk, túl vagyunk 10 kg borsón - Apa segített fejteni, fél óra múlva megkért, hogy legyek szíves és nézzek a vaterán valami borsófejtő automatát, mert ezt olyan mint a hangyaszedés, sosem ér véget... Viszont most a legfontosabb: tetvekkel kell közelharcot vívnom. Tavaly csak a  körömvirág volt tetves, de az rendesen, idén már az almafák, ribizlik, a menta?-hogy mit esznek benne nem tudom, a papsajtmályva, a rózsa, kamilla....

Tavaly földibolháink voltak még akik elég vicces jószágok, de azért jobban szeretném kerten kívül tudni őket. Idén nincs sok, direkt nem vettem mézvirágot, mert azt nagyon, de nagyon imádták...zabálni.

Több oldalt is átböngésztem, hogy mivel is lehetne természetesen kiirtani a kis mocsok tetveket, mert sajnos a tavalyi döglöttcsalánlé nem nagyon vált be, szó szerint tojnak rá. Szinte mindenhol ugyanaz a nóta, pár kivétel akad itt-ott, ezekből gyűjtöttem össze egy csokrot amiket szeretnék is kipróbálni.

Régen amikor még nagy kertészetünk volt akkor Bálint gazda bűvölet volt nálunk, mindent vegyszerrel nyomtunk le, de ezt most szeretném nagyon kikerülni. Persze a várakozási időt mindig betartottuk, sőt Édesapám én Nagypapám még rá is rakott majd egy hetet mielőtt piacra vitték az árut.

Jöjjenek hát a természetes levéltetű irtó szerek:

(Volt itthon Biofluid  fantázianevű tápoldatom -remek tápoldat, a magoncok tápoldatozás után duplájára nőttek- amin az állt, hogy jó ezekre a kis mocskokra, de nekem nem használt, mondjuk lehet, hogy egymás után többször le kellett volna nyomatni őket. A tápoldatot hamarosan kávézaccra fogom cserélni, de ne szaladjunk ennyire előre.)

Topposok:

- Gyűjtsünk katicabogarat, már ha még találunk.... Szegénykék hogy eltűntek....

Katicabogár lelőhely és ez nem vicc: PARLAGFŰ.  A konyhakertben van és mindegyiken van vagy 3 db minimum.

- Szedjünk le jó sok csalánt, rakjuk bele kinőtt gyerekkádba, hordóba kinek mi van otthon, hagyjuk jó 3 hétig "érni", majd vegyünk fel gázálarcot és  permetezzük meg a növényeket miután leszűrtük.
Ténylég rettenet büdös, én konkrétan 2 napig döglött állat után kutattam a konyhakertben. Kellett egy kis idő amire leesett, hogy a csalán ilyen büdös.
Kisebb vita alakult ki az egyik portálon, hogy hígítsuk-é vagy ne, én nem hígítottam tavaly.

Közben kinyomoztam, akkor hígítsuk 1:50 arányban ha tápoldatként szeretnénk használni, de ehhez állnia kell minimum 2-4 hetet. A miénk már vagy másfél hónapos és már NEM büdös.

Cifrázása: a csalán mellé rakjunk bele rebarbarát és/vagy hagymahéjat és/vagy diólevelet, továbbá olvastam ezek forrázatát is. (Diófalevél: egyszer voltak, na jó többször kiskutyáink és annyira bolhásak voltak, hogy majdnem megpusztultak. 2 hetes kutyiknál szóba sem jöhetett semmilyen fürdető, eleinte kézzel szedtük, majd Domestosos víz fölött keféltük őket, hogy ami belehullik az dögöljön is, de a végső megváltást a diófalevél hozta. Csináltam jó erős főzetet, hideg áztatást és adtam hozzá almaecetet. Ebből a löttyből raktunk a fürdővizükbe, raktunk bele jó sok diófalevelet - nem bíztuk a szélre- és csak úgy menekületek a bolhák.)

- Szappanos oldat: lehetőség szerint háziszappant oldjunk fel vízben és azzal permetezzünk. Most jelenleg ezt tesztelem. Belereszeltem a ház mosószappant vízbe, majd melegítettem, hogy elolvadjon. Még nem mertem megcsinálni, este lesz főpróba.

Tapasztalat: Voltak levelek amiket lemostam, azokon fél óra múlva döglöttek voltak, azokon a leveleken még következő nap is életben voltak amiket csak fújtam, VISZONT harmadnapra azok is megmurdáltak. A zöld tetveket kinyírtam és nagy örömömre megjelentek a feketék. Azokat is lefújtam gyorsan.

Cifrázása: adjunk hozzá denaturált vagy szalmiákszeszt. (Pálinka? az nálunk midig kéznél van)
 
-Nikotin: legegyszerűbb, legolcsóbb és legundorítóbb  módja az hogy cigicsikket gyűjtünk és abból kiáztatjuk a nikotint. Egyik ismerősöm alkalmazza, neki bevált.

- Dugjunk megpucolt fokhagymát a tetves növények mellé a földbe

Futottak még kategória:

- Megszárított banánhéjat rakjunk le a földbe kb. 5 centire a növény gyökeréhez.

- Mosogatószeres vízzel mossuk át a beteg leveleket?? Hát, megnézném az ötödik rózsabokor után hogy állna a szája annak aki ezt kitalálta...

-Kalmillatea???? akkor miért tetves a kamillám?

-Paradicsom szárából, leveléből, terméséből készült főzet felturbózva háziszappannal ( a paradicsom szárának az illatát a legyek is nagyon rühellik, kacsolás után összekötöm a szárakat, felakasztom a bejárati ajtóhoz és tényleg hatásos amíg van illata. 


- Szórjuk be a leveleket fahamuval. Nagyon komoly fertőtlenítő hatással rendelkezik, a krumplibogarak ellen is lehet védekezni vele. Egy hátránya van, hogy locsolás, jobb esetben eső után újra kell szórni. A fahamu és a mosószappan is erősen lúgos (régen hamulúgból is készítettek szappant én a hamulúgot zsíroldó helyett használom, kenterbe ver mindent bolti vackot, nem mellesleg ingyen van).

-Ültessünk kerti zsázsát megelőzésképp. Tök véletlenül én vetettem tavasszal pont a papsajtmályva mellé amit ki kellett vennem annyira tetves volt- szóval nálunk nem vált be.

- Ültessünk "csalogatónövéneket" pl.: bársonyka. Ez sem vált be, mert pont van egy kamilla az almafa tövében és mindkettő tetves.

- Neem olaj (állítólag ez is jó bolhák ellen): 10 csepp kell 1 literhez. Viszont hogy el is keveredjen én először feloldanám a neem olajat egy kis növényi glicerinbe, páleszba vagy szeszbe és úgy önteném a vízbe.


Kép forrása: Pintrest

7 megjegyzés:

  1. Huh, én tegnap öntöttem ki a csalánlét, mert a szomszédok rosszul lettek tőle,olyan penetráns szaga volt, hiába kőporoztam. S tele volt valami mozgó nyavalyákkal, nem tudom mik lehettek? Nekem leánderen a szappanos permetezés bejött, most az előbb néztem éppen ismét be kell dobnom.

    VálaszTörlés
  2. Szerencsére nálunk nem volt panaszos szomszéd. Nem tudom miféle szerzetek uszikáztak, a miénkben fehér lárvák ficánkolnak.

    VálaszTörlés
  3. Én is szappanoztam, vagyis EGYENKÉNT lemostam a cékla leveleit (a fonákán dagonyáztak). Nem vagyok normális. Aztán úgy döntöttem, nem is zavarnak annyira a tetvek...
    Viszont a céklán tényleg megcsappant a számuk.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Beszter!
    Üdvözöllek a blogon!
    Tegnap én is mossunkalmafaleveletegyenként játszottam :-) "Szerencsére" mindennek csak a friss hajtásain vannak a kis mocskok, de így is elszöszöltem vele rendesen.
    Ma megnéztem és ahol csak fújtam -pedig nem sajnáltam- ott ott vigyorognak a kis tetvek, úgyhogy már áztatom a csikket. Közel a vasútállomás, vannak beépített embereim:-)

    VálaszTörlés
  5. A kis szaros tekergőző akármik a lében meg szúnyoglárvák sztem. Egyébként a csikk mellett a kávézacc is segít, asszem. Legalábbis a párom nagy elánnal gyűjtögeti, meg használgatja.

    VálaszTörlés
  6. Gandalf@: Először én is arra gondoltam, de nekem fehér izéim vannak, a szúnyoglárva emlékeim szerint vörösesbarna nem? Még általánosba jártam, akkor volt akváriumunk és nagyon boldog voltam amikor etetni kellett a halakat azokkal a kis ficergő izékkel. Vagy azok nem szúnyoglárvák voltak?
    A kávézaccot én tápoldatnak szeretném használni, ehhez áztatni kell, igyekszem hamarosan a kávézacc jótékony hatásait is felsoroltatni, de egyszerűen annyi minden történik, hogy csak kapkodom a fejem...

    VálaszTörlés
  7. Kedves Olvasók!

    A bejegyzés frissítésre került, a kiemelt részek újak (tapasztalat, egyéb felhasználás).

    Üdv: A.A.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...