2015. május 27., szerda

Kerti körkép - május vége 22. hét

A mostani körkép inkább a konyhakertről fog szólni, mert ott történtek nagyobb változások. Kiültetésre került az összes paradicsom és paprika palánta valamint az általam nevelt egynyári magoncok, mert a helyre vetés nem mindenhol úgy sikerült ahogy szerettem volna. Egyszerűen lehetetlenség volt állandóan nedvesen tartani az összes ágyást. Az első kertben a rózsák még mindig nem nyílnak, még csak gyenge próbálkozások vannak, a pünkösdik teljesen megmakacsolták magukat 1 azaz 1 db bimbó kezdett el nyílni, holott 5 bokrom van:( viszont a macskamenták hatalmasak lettek, pár virág már van az olimposzi orbáncfüvön, a piros sarkantyúvirágon és a pompás ligetszépén. Ami viszont nagy öröm, hogy  az orvosi zsályák pont akkor fognak teljesen virágba borulni amikor a rózsák.
A gyomláláson kívül akadt egyéb szöszmötölős munkám is: segítettem a loncoknak megtalálni a kerítést, mert ezek mindenfele mentek csak arra nem, úgyhogy egyenként befűzögettem az összes új hajtást végig a kerítés mentén és ha úgy nőnek ahogy tavaly is akkor őszre egy nagy zöld kerítés fogja elválasztani az első kertet a konyhakerttől.

Az első bimbók.

ÉS az egyetlen bimbó...

Hatalmas zsálya a rózsa háta mögött amit egyébként én vetettem 2 éve.
Azért végig kattintgattam az ágyásokat, hogy nyomon tudjam követni, hogy mi mekkorát nőtt, mondjuk most elég nagy a fű, a szegély nem is látszik..némely virág sem...


Egymásba gabalyodott gólyaorr és macskamenta.

A pompás ligetszépének nagyjából akkora virága van mint egy kávéscsésze, magról nagyon gyorsan szaporodik. Hátul kicseréltem a két virginiai veronikát két izsópra. Gyönyörű lesz a nyíló kasvirággal és az is, ha hamarosan kinyílik az olimposzi orbáncfű amire már nem sokat kell várni.


Itt van kinyílva pár pár orbáncfű, remélem fényképen is látszik a különbség a másik ágyásban lévő és e között. Amazokat sokkal később, de megbízhatóbb helyről vettem, ezek csak nőddögélnek, amazok meg már kifejlett hatalmas kerek bokrok.


A diófa alatti ágyás változatlan, a madárfürdőnél nyílnak a zsályák, de az imolákat teljesen szétnyomta, a szarkalábakat meg földig fektette ez a felhőszakadásos orkánosszeles csodálatos idő. Nem lehetne, hogy csak úgy esne az eső mindennemű kártevő nélkül?




Még pár szó az első kertről. Van/lesz 1 szem almánk, pöszméténk és ribizlink az eddigi jelek szerint ismételten sem, ugyanis a verebek megállás nélkül csépelik, napjában törnek le róla gyönyörű hajtásokat és még zölden is képesek lezabálni a bogyókat.

Remélem látszódik, mennyire hiányos a fürt:(
Konyhakert

A vihar itt is ténykedett, reggelre az összes brokkoli a földön feküdt, kénytelen voltam az összeset karózni. A palántákat Édesapám pont a nagy zuhék előtt hozta, akkor nem ültettem ki csak annyit amennyihez volt karó, a többit meg hétfőn, mert Apa vasárnapra elkészítette az összes karót. Nekem nagyon tetszenek az indiánsártorfílinges futtatók, úgyhogy mindenhova ez került a paprika kivételével. Az első ágyás beültetésével kapcsolatban jövőre változtatni fogok, mert jobban is ki lehetett volna használni.
Az első ágyásban van egy hosszanti sor uborka, ide még venni kell hálót, az ágyás közepén van 2 sor csokros hagyma és végül 3x4 tő ilyenolyanamolyan paradicsom. A második ágyás (még mulcsozni kell) közepe ami nincs takarva ott virágok vannak amiket elválaszt 2 sor hagyma, a középső 2 futtatóhoz keleti öles babot vetettem és van még 4x4 ilyenolyanamolyan paradicsom.
Ilyenolyanamolyan: fürtös, koktél, erdélyi szív, roma F1.

A harmadik ágyásban van 2 sor jégsali, fehér, paradicsom, kápia és hegyes erős paprika és ide kapom majd a padlizsánokat.

4. ágyás: két szélén 2 sor retek, a hagymák között meg ott figyelnek a másodszorra vetett répucskák. Öröm lesz a gazolás, már látom:)

Itt meg nem gaz van, hanem szintén másodvetésű petrezselyem... elvileg és cékla-

Na hol a répa?
Az epreknél szépen hajtanak a levendulák 1 tő kivételével, bár ott is vannak zöldeskés hajtásocskák, de rajta nincs egy virágkezdemény sem, de vannak olyan tövek amiknek az aljuk is szépen kezdi a bokrosodást.

A rózsaszínek a legkompaktabbak. Ez az egy egyébként kapott 4 db saját nevelésű árvalányhajat. Még nagyon aprócskák, de erős, szép szálaik vannak. A fűszerkertbe már régebben kiraktam őket, ott már 3x ekkorák.

A kérdéses alany.

Még Ő van nagyon lemaradva a többiekhez képest, de már egy virágocska van rajta.

A legszebb lila a fűszerkertben van előkelő helyen.
Az eperágyásokat szénával mulcsoztam nem szalmával, de nem volt jó ötlet, jövőre csak a szalma vagy semmi.
A fűszeres ágyás hatalmasat nőtt és előbukkant a konyhakertben a keleti szarkaláb amire már 2 éve várok. Story: 2 éve egyszer csak ott termett és gyönyörködtem benne vagy egy hónapja amikoris egy lelkes segítségem kigyomlálta és én későn vettem észre, már nem tudtunk róla magot szedni, mert szétszórta, de idén ugyanott felbukkant. Egyet helyben hagytam, de másik 4-et áttelepítettem a fűszerágyásba.


Végre elültettem az összes palántát és magoncot amit neveltem a II. virágyágyásba, a fűszeresbe és a palánták közé. 4 napig csináltam min. napi 2 órát és agyalással időt nem is nagyon töltöttem, mégis így elment vele az idő. Mentségemre szolgáljon, hogyha 350 palántát és magoncot nem ültettem el akkor egyet sem.
Voltak ekkorák...

...ekkorák (dióhéj remek viszonyítási alap)..

...és ekkorák...
A zöme a fűszeresbe és a ..

II. virágágyásba került.
Ahol kinyílt a 2 szem mellett a 2 szem gyönyörűséges lila szarkaláb:
Sötétlila, nem kék.
Aztán még gyomláltam is:

és megcsináltam a kerítés melletti málnának a szegélyt, hogy be tudjam mulcsozni:


Pár szó a mulcsról. Igaz, hogy macerás gyomlálni, de ha összeadom azt az időt amit kapálással és locsolással kell eltöltenem akkor több időt kell rá szánni, ráadásul nem pazarolom a vizet és a földet is táplálom. A palántáknál most kipróbáltam egy új módszert. 
A földet jól belocsoltam, kartont fektettem rá és bemulcsoztam, majd szórtam hozzá egy kis száraz földet. Vártam 3 napot és az ültetőgödröket pedig kézi ásóval simán ki tudtam vágni. Végeredmény:

Azt azért megsúgom, hogy szívtam vele rendesen, mert valahol azt olvastam, hogy mulcsozás előtt a kartont be kell locsolni... én be is locsoltam, de azonnal kellett volna ültetnem az eső miatt, mert ez még a nagy zuhék előtt volt és jó kis dagonyázás lett a vége, anyáztam rendesen, úgyhogy hagytam az egészet a francba, viszont amit az én technikámmal csináltam az elég kellemes volt, mert a karton nem engedte át azt a rengeteg esőt, mert még nem volt rajta lik és könnyen el tudtam ültetni a nedves, de nem ragacsos földbe a palántákat. Persze most már a tövénél nyitva van, így nem kell attól félni, hogy esőben is locsolni kell. 
Van olyan ágyás ahol csak karton van és utólag mulcsozom be, de így macerásabb a mulcsozás és ha beválik ez a módszer, akkor a 6 ágyásból négyben tudom alkalmazni és nem kell a folyófűvel állandóan harcolni. Tavaly csak simán mulcsoztam a palántákat, de így sokkal könnyebb lesz, mert remélhetőleg őszig kibírja a karton és csak a mulcsot kell időnként pótlolni.
Ugri és Bugri külön költöztek, mert Ugrinak kezd olyan baknyulas feje lenni és nem szeretnék vérfertőzés tanúja lenni.
Ugri...

..és Bugri.


Azért így felidézve jó sok mindent csináltam ez alatt a másfél hét alatt eső ide vagy oda. Még néhány zárókép aztán befogom... Kezdünk konyhakertesedni ugye?
Ja, a málna is szépen nekiindult.




4 megjegyzés:

  1. Annyira szeretem a téglaszegélyt!!!!! Egy helyen én is megcsináltam pár éve, de még folytatni kellene, csak alig van pár szem téglám.
    Bezzeg a szomszédban ott vannak halomban. Megpróbálok venni tőlük.
    Milyen sok munka a kertetek!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A végére már én is úgy kunyerbáltam össze a téglát... Annyi helyről szerettünk volna hozni/venni, de úgy vigyázzák, mintha arany lenne... nincs másképp a szalmával sem. A következő szezonra már idén meg kell venni.

      Törlés
  2. Határozottan kezdtek konyhakertesedni:)) Nagyon jól néz ki minden!! A tégla nálam is nagy szerelem.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...